04 januari 2016

Oeroeg

Wat is een beter moment om aan Oeroeg te beginnen dan tijdens een langdurig verblijf in Jakarta? Ooit was ik al eens begonnen (en ik was verder gekomen dan ik me herinnerde), maar was toen al vrij snel gestrand. Ondertussen ben ik beduidend meer geïnteresseerd in geschiedenis en las ik eerder met succes Heren van de thee van Hella Haasse. Dus voor deze klassieker werd het wel tijd.

Het verhaal van de door standenverschillen moeilijk gemaakte relatie tussen de 'inboorling' Oeroeg en de witte hoofdpersoon moge bekend zijn. De vader van Oeroeg sterft bij het redden van de hoofdpersoon tijdens een nachtelijke zwempartij. De ouders van de hoofdpersoon voelen zich hierdoor wel meer verantwoordelijk voor het opgroeien van Oeroeg, maar tegelijkertijd behandelen ze hem als een mindere.

De hoofdpersoon en Oeroeg gaan naar andere scholen. Maar Oeroeg blijkt intelligenter dan de hoofdpersoon. Ondanks de vriendschap van jongs af, blijft het moeizaam. Klassen, standen en met name afkomst staan in de weg. Oeroeg wordt gelijkwaardigheid ontzegt, maar gaat z'n eigen weg.

Een nog steeds indrukwekkend en leerzaam verhaal, wat helaas ook nog steeds van toepassing is.



Dit is het zeventiende boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

Geen opmerkingen: