23 juli 2016

Een goede daad per dag

Van het verhalenbundels was ik nooit echt fan. Ik lees graag een tijdje achter elkaar door, raak vertrouwt met personen en hun omgeving en leef hun leven een tijdje mee. In een verhalenbundel gaat met dat vaak te snel. Voor ik het weet, moet ik alweer afscheid nemen. Hierdoor was de kennismaking en inleving vaak veel minder. Maar ik heb er iets op gevonden: verhalen zijn fantastisch tijdens mijn forenzentreinreis van 15 tot 20 minuten.

De eerste keer dat ik een verhaal las van Etgar Karet, was ik er helemaal weg van. Ik weet dat dit verhaal ook in de bundel Een goede daad per dag staat, maar weet niet meer welke het was. Helaas was de magie grotendeels weg, ik werd niet meer zo meegesleept in de bijzondere werelden van Karet.

De verhalen in deze bundel zijn heel verschillend en lijken zijn te ontstaan uit een korte gedachte die is uitgewerkt tot een verhaal. Soms absurd, soms komisch, vaak tragisch. En een enkele keer weet het me gelukkig te raken: de kettingreactie van doden na de dood van (hond) Rabin in 'Rabin is dood', de auteur die nog slechts één verhaal mag schrijven voor hij gevangen wordt in 'Eén laatste verhaal, meer niet', interessante perspectiefwisselingen in 'Mooi stel'. Een bundel met voor elk wat wils.

1 opmerking:

Lalagè zei

Hier een fan van korte verhalen :) Vooral die verhaaltjes die je binnen een kwartier kunt uitlezen. Ik weet nog goed dat ik het verhaal 'Verjaardag' van Etgar Keret las, staande in de boekhandel. Ik was meteen verkocht, al heeft hij ook heel wazige verhalen die ik wat minder vind. Maar ook die zijn na een paar bladzijden weer afgelopen. Tof dat je hebt ontdekt dat korte verhalen ook heel fijn kunnen zijn om te lezen, ook al is het totaal anders dan een roman.